Wednesday, October 3, 2007

Public vs private (4)

"Fourth, societies around the world want to ensure that everybody has an adequate level of access to key goods and services (health care, education, safe drinking water) as a matter of right and justice. Goods that should be available to everybody because of their vital importance to human well-being are called merit goods. The rights to these merit goods are not only an informal commitment of the world's governments, they are also enshrined in international law, most importantly in the Universal Declaration of Human Rights, as follows:
  • Everyone has the right to a standard of living adequate for the health and well-being of himself and of his family, including food, clothing, housing and medical care and necessary social services, and the right to security in the event of unemployment, sickness, disability, widowhood, old age or other lack of livelihood in circumstances beyond his control.
  • Everyone has the right to education. Education shall be free, at least in the elementary and fundamental stages. Elementary education shall be compulsory. Technical and professional education shall be made generally available and higher education shall be equally accessible to all on the basis of merit.
Moreover, according to Article 28 of the Universal Declaration, «Everyone is entitled to a social and international order in which the rights and freedoms set forth in this Declaration can be fully realized.» A follow-through on the Millennium Development Goals would mark a major practical application of that article."

When I read these articles from the Universal Declaration of Human Rights, I am amazed on how little they are actually applied even in the rich countries, especially the United States! If you don't have a work, you don't have a health insurance and therefore adequate medical care. One time I was at the hospital in Honolulu, I saw a cartoon on the front desk, where an old poor guy that looked very sick was arriving in a hospital, the receptionist was asking him if he had a health insurance, the guy was replying «no», and the receptionist was pointing to the door while telling him «the exit is this way». I was litterally shocked! You don't have equal access to higher education neither, since the selection is made on money, not on merit!
The situation is less bleak in France, and Europe in general, but I don't think we are heading in the good direction with the new government's reforms...

7 comments:

danielbroche said...

as far as I know there is no reform planned in France to turn school private, neither to suppress free health care

Cedric said...

Not directly as such, but in my opinion reforms such as a greater autonomy for universities and the deductible on medical drugs reimbursment are steps toward this direction.

Francois Ascani said...

La suppression de la carte scolaire est une tentative de stabiliser l'égalité des chances à l'école; ne prenons pas le risque que la concurrence entre les lycées accentue encore plus la différence entre les quartiers. L'école est à l'heure actuelle le seul symbole d'égalité dans les quartiers; ne tuons pas cette arme.

Plus de liberté des universités est cependant à mon avis une bonne chose, la présence de l'état y étant trop imposante et trop rigide. Si je veux m'imaginer comment l'Allemagne de l'Est ressemblait, je n'ai qu'à malheureusement me promener dans les campus universitaires de France. Cela est d'autant plus injustes que les écoles d'ingénieurs ont une grande indépendance eux. A mon avis sur ce coup-là je serai d'accord pour plier le roseau dans l'autre sens.

Francois Ascani said...

Je voudrais bien savoir ce que Paolo a à dire sur ce dernier sujet.

Merci beaucoup de cette série de messages. Très bonne liste des dangers et limites du capitalisme dans cette ère de mondialisation. Vision positive et optimiste cependant du moment qu'on utilise correctement et avec prudence notre système concurrentiel. Merci beaucoup.

Cedric said...

Tu veux dire la suppression de la carte scolaire est une tentative de DEstabiliser l'égalité des chances à l'école, non?

Pour l'autonomie des universités, j'ai peur que ça suive l'exemple des universités américaines, et que les frais d'inscription deviennent prohibitifs et fassent du coup une selection basée sur la richesse plutôt que sur le mérite.
Mais si on arrive à éviter cela, alors peut-être qu'un peu plus de liberté ne fera pas de mal en effet...

Francois Ascani said...

oui, oui, DEstabiliser.

Quant aux frais d'universités élevés aux US, je dirais d'abord que c'est parce que beaucoup de bonnes universités sont privées et non publiques et ont donc imposé cette culture d'enseignement payant. Il n'y a pas de frais trop élevés d'inscriptions dans les grandes universites et ecoles en France. L'autonomie dont je parlais est intellectuelle et administrative, non pas financière. Maintenant, j'avoue ne pas savoir de quoi il en retourne dans la petite tête de Sarko ;)

Cedric said...

J'ai justement l'impression que l'autonomie dont il s'agit est surtout financière, avec les directeurs d'université devenant des managers d'entreprise! Mais je me trompe peut-être...